Zero-Click Internet: Keresések helyett új kihívás a láthatáron!
A Zero-Click jelenség egyben nagyon forradalmi és nagyon problémás is. Egyrészről nagyon kényelmesen és gyorsan megválaszolja a kérdéseinket, másrészről teljesen fel fogja forgatni a digitális marketinget, hiszen olyan új stratégiákat kell kialakítani, amely nem a kattintásokra, hanem az AI-általi láthatóságra és kontextuális jelenlétre épít ezáltal jövőálló.
Tartalom:
1. Mi az a Zero-Click Internet?
2. A kattintás nélküli internet rövid története
3. Hogyan működik a Zero-Click Internet?
4. Miért forradalmi és miért problémás?
5. Hogyan hat ez az online médiumokra és a tartalomgyártókra?
6. A megoldás mint mindig: Alkalmazkodás
– Hogyan optimalizáld AI-ra a tartalmadat?
– Növeld a márkád ismertségét!
– Diverzifikált a csatornamixedet!
– Legyél ott Offline is!
7. Összefoglaló
1. Mi az a Zero-Click Internet?
A kattintás nélküli (azaz a Zero-Click Internet) lényege, hogy a felhasználó a keresett információt azonnal megkapja, emiatt nem szükséges bármely más weboldalra átkattintania.
Ezt leggyakrabban az AI-alapú válasz és keresőmotorok és a generatív chatbotok teszik lehetővé, mint például a Google Gemini, a ChatGPT, a Microsoft Copilot, a Grok, a Claude AI, a Perplexity és a Google AI Overview-ja is.
Amikor a mesterséges intelligencia keresi a válaszokat akkor az a nyílt webről, adatbázisokból, de akár a dark webről is behúzhat információkat. Ezeket pedig egy rövid releváns és azonnal fogyasztható összefoglalóban jeleníti meg, hogy a felhasználó egyből egy konkrét választ kapjon a kérdésére.
2. A kattintás nélküli internet rövid története
Ez a történet sem tegnap kezdődött, a szemünk előtt alakult ki a jelenség, hiszen a Google már évek óta megjelenít úgynevezett “Featured Snippets” és “Quick Answer (QA)” találatokat. A kezdetekben ezek szimpla egyszerű rövid válaszok voltak.
A következő lépcső az volt, amikor már képek, térképek, időjárás-jelentések, ár-összehasonlítások, vagy fordítások jelentek meg a keresési oldal tetején. Ez volt az első lépés a zero click search irányába: a felhasználó megkapta az információt ami miatt indította a keresést, így nem is kattintott tovább…
Ma a generatív mesterséges intelligencia korában az AI által vezérelt kereső- és válaszmotorok, mint például a Google AI Overview, Microsoft Copilot (régi nevén Bing Chat), vagy a Perplexity, már nem csak adatokat jelenítenek meg, hanem összefüggő, kontextusba helyezett válaszokat adnak, így itt sincs szükség arra, hogy a felhasználó elnavigáljon egy másik oldalra (kivéve ha tudatos AI-használatot folytat és több információforrásból és más AI-ban is lecsekkolja a kapott információt).
3. Hogyan működik a Zero-Click Internet?
A felhasználó végig az AI platform ökoszisztémáján belül marad, mely nemcsak a felhasználói élményt teszi gördülékenyebbé, hanem a platform bevételtermelését is maximalizálja, hiszen minél hosszabb egy látogatási munkamenet, annál többet hirdetést lehet megjeleníteni az adott felhasználónak. A Zero-Click Internet alapú megoldások, tehát nem engedik tovább a felhasználót, a mechanizmus három kulcslépésből áll:
1.) A felhasználó interakciót végez el: Szöveget ír be, feltölt egy fájlt (képet, szövetet, stb.), vagy hangalapon kommunikál az adott platformon az AI válaszmotorral.
2.) Azonnali, beágyazott válasz érkezik: Egy meggyőző választ érkezi, amely leginkább illik a felhasználó interakciójához. Gyakran vizuális és kontextuális (AI-összefoglalók, videók, térképek, forrás) elemekkel egészíti ki ezeket. A probléma ami itt felmerülhet az nem más mint az AI hallucináció, mely azt takarja, hogy az AI időnként meggyőzőnek tűnő, de helytelen válaszokat ad, amelyek a válasz stílusa miatt, csak azoknak tűnnek fel, akik szaktudással rendelkeznek az adott területen.
3.) Felhasználó újraaktiválása (alternatív interakciós lehetőségek): A munkamenet (session) hosszabbítása kapcsán ezek a rendszerek akár újabb kérdésötleteket is adnak a felhasználónak, ezek lehetnek további kérdések, de, akár új feladatokat önmaguknak.
4. Miért forradalmi és miért problémás?
Forradalmi mert a mesterséges intelligencia egy kényelmes, gyors és hatékony felhasználói élményt teremt, de problémás mert egyúttal a teljes webes ökoszisztémát átrendezi, illetve az AI is tévedhet. Az interneten becslések szerint 1 milliárd felett van a weboldalak száma, de persze ezeknek csak kis része aktív is.
Ezeknél a honlapoknál a kattintás nélküli internet jelensége azt jelenti, hogy a forgalmuk apadni fog. Ha az információt közvetlenül a kereső vagy az AI adja, akkor azzal arányosan a weboldalak is kevesebb látogatót fognak szeretni, ami hosszútávon gyengíti a bevételeket és veszélyezteti a tartalomkészítők bevételeit is.
A zero click search a hirdetési bevételek modelljét is alapjaiban felforgatja, kevesebb kattintás, eldráguló CPC-hez (kattintási költségekhez), alacsonyabb forgalomhoz, így kevesebb konverzióhoz vezet, és sokkal fontosabbá fog válni a megjelenés (impression) metrika.
Ez a jelenség különösen fájó a keresőoptimalizálásra (SEO) és organikus forgalomra építő cégek számára. Az organikus keresési helyezés fontossága átalakul és a és a 0. lesz a legfontosabb pozíció, hiszen a felhasználók a találati lista megnyitása nélkül is választ kapnak, így nekünk a nulladik lépésben is már meg kell jelennünk.
Nulladik lesz a legfontosabb digitális marketing pozíció!
5. Hogyan hat ez az online médiumokra és a tartalomgyártókra?
A kattintás nélküli keresés trendje egyértelműen ki tudja véreztetni a független tartalomszolgáltatókat (hír- és szakportálokat), de hatással lesznek az online tartalomkészítőkre (influencerekre):
– Kevesebb weboldal-látogatás: Ha a válasz már a Google keresőoldalán vagy egy AI chatfelületen megtalálható, a felhasználó kevesebbszer jut el az eredeti forráshoz.
– Csökkenő hirdetési bevételek: Ha nem jut el a forráshoz, akkor a hagyományos display és programmatic reklámok kevesebb megjelenést kapnak, mely negatív hatással van a monetizációra.
– Eldráguló hirdetési felületek: Ha a megjelenések csökkenek és kiadók tartani szeretnék a bevételüket, úgy kénytelenek lesznek drágábban adni a kiadó bannerelhelyezéseket.
Ez a hatás elsőnek a kis és közepes online médiumokat sújtja, de hosszú távon akár a nagy hírportálok és szakmai oldalak is veszélybe kerülhetnek, ha nem alkalmazkodnak ehhez az új trendhez.
6. A megoldás mint mindig: Alkalmazkodás
Az alkalmazkodás kulcsa a rugalmasság, a stratégiai gondolkolkodás és az előrelátás:
“Nem a legerősebb marad életben, nem is a legokosabb, hanem az, aki a legfogékonyabb a változásokra!”
Hogyan optimalizáld AI-ra a tartalmadat?
A tartalmadat úgy kell strukturálnod, hogy az szöveges és technikai szempontokból is könnyen feldolgozható és idézhető legyen. Ez növeli az esélyt, hogy a weboldalad tartalma bekerüljön az AI által adott válaszba.
1.) Legyen egyértelmű a kontextus és a fókusz:
Ha egy témában készítesz tartalmat annak legyen egy jól körülhatárolt és tiszta fókusza, ne kalandozz el nagyon sok irányba.
2.) Használj logikus struktúrát és hierarchiát:
A címek, alcímek és bekezdések struktúrája kulcsfontosságú, ha a tartalom világos H1-H4 tagolással van felépítve, könnyebben értelmezik az AI rendszerek, hogy mely részek a fő üzenetek, s mely részek a kiegészítő információk.
3.) Legyen pontos és hiteles a tartalmad:
A felhasznált adatok és statisztikák legyenek egymással összhangban, az AI pontatlan és ellentmondásos információkat nehezen fog ajánlani.
4.) Tegyél fel konkrét kérdéseket, majd válaszold is meg őket:
Ahogy az emberek, úgy az AI-modellek szeretik, ha a tartalom kerek, világos választ ad egy felvetésre. Amely különösen igaz a Zero-Click környezetre, ahol a cél az, hogy a felhasználó már az első interakcióban megkapja a lényeget. Ha a szövegben jól körülhatárolt válaszblokkok vannak, úgy azokat könnyebben tudja kiemelni.
5.) Töltsd ki mindent:
Nem csak a tartalom maga számít, hanem a hozzá tartozó elemek (cím, leírás, alt tag, stb.) is, ha ezek relevánsak és tükrözik a szöveg lényegét akkor sokkal nagyobb az esély, hogy a te tartalmadból idézzen, vagy azt ajánlja.
Növeld a márkád ismertségét!
Fontos, hogy a felhasználó közvetlenül a márkádat keresse és ne csak a témát! Mivel kevesebb kattintás érkezik majd, a márkát úgy kell pozícionálni, hogy emlékezetes és azonnal felismerhető legyen.
Diverzifikált a csatornamixedet!
Nem szabad, hogy egyetlen forgalmi forrásra támaszkodj! Építsd adatbázist, legyen tartalommarketing stratégiád, éppíts közönséget a Social Media felületeken, használj direkt marketinget és legfőképpen próbálj ki új csatornákat és integráld a mesterséges intelligenciát a hirdetési stratégiádba!
Legyél ott Offline is!
Ne feledkezz meg, hogy offline csatornák is léteznek, terjeszkedj offline irányba is, még ha nem is ez hozza a legtöbb bevételedet.
Összefoglaló:
A Zero-Click Internet még fejlődőben van, de minden jel arra mutat, hogy a következő években ez lesz az uralkodó információkeresési forma és aztán lehet egyszer rájövünk, hogy csak jobb volt a kattintásos internet és a nyitott web. A hirdetéskezelők a márkák és a tartalomkészítők előtt egy új feladat áll: új stratégiákat kell kialakítaniuk, melyek nem kattintásokra, hanem AI-általi láthatóságra és kontextuális jelenlétre építenek.
Üdv,
PRJR