Tartalommarketing avagy, hogyan népszerűsítsd a tartalmaidat
Sokan készítenek nagyszerű cikkeket, videókat, infografikákat, amelyek mégsem jutnak el senkihez. Miért? Mert elfelejtenek egy kulcskérdést feltenni: Ki fogja ezt megosztani? És miért?
A digitális marketingstratégiák sikere nem csak azon múlik, hogy hogy mit mondunk, hanem azon, hogyan terjesztjük az üzeneteket. Ebben a tudásanyagban olyan szakmai tippeket adok, amelyet a Debreceni Egyetemen is átadtam a hallgatóimnak, amikor külsős oktatóként dolgoztam ott.
Tartalom:
1. Tartalomkészítési stratégiák
1.1. Tartalomtípusok:
– Időbeliség szerint
– Cél szerint
– Funnel alapján
– Készítők alapján
– Újdonság szerint
1.2. Hogyan alkoss tartalommarketing stratégiát?
2. Miért nem terjed a tartalom magától?
2.1. Miért nem elég a minőségi tartalom?
2.2. Hogyan segítsd elő, hogy a tartalmadat megosszák?
2.3. De mi áll a megosztások mögött, miért osztanak meg tartalmakat?
3. Szerencse és az időzítés szerepe
4. Összefoglaló
1. Tartalomkészítési stratégiák
A Debreceni Egyetemen tartott óráimon ezt a részt mindig külön kiemeltem, hiszen alapvető probléma szokott lenni, hogy nem stratégiában gondolkoznak a tartalomkészítők. Nagyon gyakori, hogy csinálnak egy tartalmat és kész, azonban a tartalmat nem olvassa senki és ez úgy elszomorítja őket, hogy abba is hagyják. Nézzük meg, hogy milyen tartalomtípusok léteznek, ha ezt megértjük akkor már a felét értjük annak, hogy hogyan kell tartalom stratégiát alkotni.
1.1. Tartalomtípusok:
Mint ahogy írtam már mindenki azzal bullshitel, hogy stratégia kell, de sosem mondják ki ez mit is jelent (valószínűleg ő maguk sem tudják), én nem szeretnék felülni erre a vonalra ezért kibontom.
A tartalom típusoknak többféle tipizálása is létezik, ezek alapján többféle tartalmat (kell) készíthetünk, röviden figyelembe kell vennünk, hogy egyáltalán keresnek-e arra a témára amire írunk, vagy csak egy ideiglenesen felkapott téma, vagy három év múlva is aktuális lehet, mind a tartalom, mind pedig az, hogy keresnek rá.
Időbeliség szerint:
1. Örökzöld (evergreen) tartalom: Hosszú távon releváns, nem avul el (pl: fogalmak, esettanulmányok stb.) Örökzöld tartalom minden olyan szezonalitás mellőző tartalom, amelyre a célközönségünk egész évben rákereshet.
Ez a gondolkodás egy pull marketing, tehát nem mi akarjuk ráerőltetni magunkat a felhasználókra, hanem behúzzok őket, hogy megválaszoljuk a kérdésüket.
Mivel ez a tartalom egy sohasem változó alapvető tudást tartalmaznak, ami minden időben releváns marad. Előnye, hogy nem igényel nagy karbantartást, mert “sosem” avul el igazán.
2. Szezonális (seasonal) tartalom: Évszakhoz, ünnepekhez vagy adott eseményhez kötődik (karácsony, Black Friday, stb.)
A szezonális tartalmakhoz kapcsolódó tartalmak bár rövid ideig hatásosak mégis fontos, hogy részét képezzék a tartalmi stratégiáknak főleg, ha olyan nagyszabású ideiglenes kampányokat futtatunk, mint a Black Friday.
Amennyiben a vállalkozásunk fő bevétele adott szezonhoz (nyár, karácsony, újév) kapcsolódik, úgy kiemelten fontos, hogy lekutassuk, hogy az adott szezonban mire is keresnek az emberek és ezekre is tartalmat kell építenünk.
Például, ha edzőtermünk van, akkor nagyon nagy red flag, ha újévi fogadalmas tartalmakat kihagyjuk, hiszen az új évben mindenki jobb, szebb egészségesebb lenni, aztán a valóság más de az igény fel fog épülni minden év elején, ha nem aknázzuk ki, más fogja…
3. Trendi (trending / news) tartalom: Aktuális híreket, eseményeket, új trendeket meglovagló, vagy reagáló tartalom (például: friss hírek, szakmai újdonságok, mémek, botrányok stb.).
Előnye, hogy megnövekedett érdeklődés miatt sokan érdeklődnek irányába, hátránya, hogy csak rövid távon érdeklődnek utána.
Cél szerint:
– Oktató tartalom: Tudást ad, elmagyaráz, megmutat (például: Mit jelent a …?, Gyakran ismételt kérdések (FAQ), Kérdések és válaszok (Q&A), listák és gyűjtések, fogalomtár, stb.).
– Inspiráló tartalom: Motivál, példát mutat (pl.: sikertörténet, idézetgyűjtemény, nehézségeket oszt meg stb.)
– Szórakoztató tartalom: Könnyed, élményt vagy szórakozást nyújt (pl. kvíz, vicces poszt, játék stb.)
– Konverziós (meggyőző) tartalom: Kifejezetten konverzióra ösztönöz (vásárlásra, ajánlatkérésre, feliratkozásra stb.), ilyen egy esettanulmány, vélemények megosztása.
– Interakcióra fókuszáló tartalom: Ennek a tartalomnak egyetlen célja van, hogy valamilyen engagementet váltson ki a tartalomfogyasztóból (kommentet, megosztást, reakciót stb.) Ilyen lehet egy szavazás, kérdés, de akár provokáló tartalom is.
Funnel alapján:
– Top of Funnel (TOFU): Figyelemfelkeltő, széles közönséget céloz.
– Middle of Funnel (MOFU): Edukálja az érdeklődőt.
– Bottom of Funnel (BOFU): Vásárlásra ösztönöz.
– Retention / Loyalty: Meglévő ügyfelek megtartását, vagy újraaktiválását célozza (tippek a termék használatához, találkozók stb.)
Készítők alapján:
– Saját magunk által készített tartalmak: Minden olyan tartalom melyet te készítesz és teljesen te vagy a kontrollban.
– User-generated content (UGC): Felhasználók által készített tartalom (például: értékelések, posztok videók stb.).
– Külsős tartalmak: Abban különbözik a UGC-ktől, hogy ezeket nem felhasználók, hanem hírportálok, hírességek, vagy konkurencia állítja elő rólunk.
Újdonság szerint:
– Teljesen új tartalom: Minden olyan tartalom ide tartozik melyet még nem nem publikáltunk.
– Remixelt tartalom: Már meglévő tartalmak új köntösben (kivágott részletek, kedvcsinálók egy tartalomból, újrafeldolgozások, más forrásból gyűjtött, de rendszerezett (kurált) tartalom stb.).
1.2. Hogyan alkoss tartalommarketing stratégiát?
A jó tartalommarketing stratégia nagyon röviden nem más mint az, hogy tudod, hogy hol állsz és, hogy hová akarsz eljutni, ez egy egy keret, mely megadja az irányt. Azok akik dokumentált stratégiával rendelkeznek, sokkal hatékonyabbak érzik magukat, illetve ügyesebben használják a csatornákat is.
Mit tartalmaz egy tartalommarketing stratégia:
1. Miért készítünk tartalmat?
2. Kinek készítjük a tartalmat?
3. Hogyan segítjük őket és mi az üzenetünk?
4. Milyen típusú tartalmakat készítünk?
5. Ki fogja ezeket a tartalmakat megosztani, s miért?
6. Mitől lesz más, egyedi, megkülönböztethető a mi tartalmunk?
7. Milyen csatornán és mikor publikáljuk őket?
8. Készíts egy listát, hogy hol fogjuk őket népszerűsíteni?
2. Miért nem terjed a tartalom magától?
A tartalommarketing világában mindenki azon dolgozik, hogy minőségi anyagokat hozzon létre, a tartalom minősége fontos, de ha senki sem olvassa el, akkor hiába jó a tartalom, semmit sem ér.
Az algoritmusok keresők és valószínűleg majd MI alapú válaszadó rendszerek is több hitelességi tényezőt figyelembe vesznek, tehát egy most indult honlap, egy új közösségi média fiók, vagy egy 0 kilométeres YouTube-csatorna, fizikailag nem tud nagy elérést generálni és ez nem is baj!
Az első időszakban arra kell koncentrálnunk, hogy olyan tartalmakat készítsünk, amelyekre rá is keresnek, s csak ezután mehetünk a személyes és niche témák felé. Megtehetjük, hogy vegyítjük, hogy megkülönböztessük magunkat, de a fentiek miatt el kell fogadjuk, hogy a kezdetben egy technikai hátrányban vagyunk és nekünk kell aktívan promózni a tartalmainkat, ingyenes, vagy akár fizetett csatornákon is.
Ami legfontosabb, hogy kezd el és csináld konzisztensen! Ha nincsen tartalmad, akkor biztos, hogy nem tudnak megtalálni, a semmitől minden tartalomtípus jobban működik, ha nem csináltál tartalmat az utóbbi 30 napban, akkor csak csinálj valamit, és máris 100%-al növelted az esélyedet. Az első probléma az szokott lenni, hogy az emberek nem gondolkoznak tartalomkészítési stratégiákban és csak ad hoc készítenek tartalmat.
2.1. Miért nem elég a minőség?
A legtöbb marketinges fejében így néz ki a képlet, hogy jó tartalom az egyenlő a sikeres tartalommal, sajnos azonban ez nem igaz.
A legtöbb esetben sajnos:
1. Valójában nem is olyan jó minőségű a tartom, mint aminek hisszük.
2. Jó minőségű, de nincs miért megosztani azt, így nem terjed tovább.
3. A közönség túl kicsi, hogy elinduljon a terjedés.
4. Időzítés, platform sajátosságai, az újdonság ereje, vagy csak simán a szerencse ellenünk dolgozik.
A következő szekcióban nézzük meg, hogy mit tudsz tenni azért, hogy a tartalmaid nagyobb eséllyel terjedjenek meg.
2.2. Hogyan segítsd elő, hogy a tartalmadat megosszák!
Ha tudod, hogy miért osztanak meg egy tartalmat, akkor rá tudod építeni az adott tartalmat is, ezzel pedig növelheted a terjedését. Ne feledd, hogy az egyik legjobb módja a tartalmaid reklámozásának a “Word of mouth” (szóbeszéd). Kezd mindig azzal, hogy átgondolod, hogy vajon milyen érzéseket okoz a megosztás, illetve milyen képet fest majd azokra akik megosztják?Blog
2.3. De mi áll a megosztások mögött, miért osztanak meg tartalmakat?
A legtöbb esetben az emberek olyan tartalmakat osztanak meg, hogy magukat jószínben tüntessék fel. Még akkor is ezt a motiváció, ha az adott megosztás során kommentben ellentmondanak a megosztott tartalomnak, vagy az adott tartalomban szereplő egyénnek. Fontos, hogy negatív és pozitív érzelmű és posztok hasonlóan elősegítik a megoszthatóságot.
Nézzük meg pár példát:
1. Szakmai cikket megosztók, a szakmai oldalukat akarják megmutatni.
2. Vicces tartalmat azért osztanak meg, hogy ők is viccesnek látassák magukat.
3. Tudományos tartalmakat megosztók, okosnak és tájékozottnak akarnak tűnni.
4. Triggerelődött (felbosszantott) felhasználók is gyakran megosztanak tartalmakat, hogy ellentmondjanak.
5. Szórakoztató tartalmat azért mert nekik tetszik, és szeretnék, ha más is látná.
6. Illetve a megosztás mögött az is állhat, hogy felhívják valamire (társadalmi jelenség, hírértékű újdonság, ügy ami fontos stb.), amiben hisz az adott tartalomfogyasztó.
Fontos tehát, hogy megértsd a mögöttes motivációkat: nem azért fonak megosztani, mert szép a grafikád, hanem azért mert a tartalmad valamit ad nekik.
3. Szerencse és az időzítés szerepe:
Nem szabad figyelmen kívül hagyni a szerencsét és az időzítést mint tényezőt, hiszen előfordulhat, hogy igazából minden a helyén van, frankó a tartalom, illetve úgy építetted fel, hogy megosztható legyen, de mégsem indul el a terjedés.
Sajnos ez is normális, hiszen ahogy írtam a tudásanyag elején, technikai tényezők is hátráltathatnak, amelyek miatt csak bizonyos idő elteltével engedi jobban terjedni az adott platform a tartalmadat.
Erre az a javaslatom, hogy időnként posztold újra (régi de) örökzöld tartalmaidat és nézd meg, hogy most, hogyan teljesít. Ha a fenti gyakorlati tippeket betartod és tudatosan beépíted, sokkal nagyobb eséllyel találod el a megfelelő hullámot és utána már könnyebben jutsz majd egyről a kettőre.
Összefoglalás:
A tartalommarketing világában a minőség a belépő, de maga a rezonancia a motor. Ha azt akarod, hogy tartalmaid ne csak elérjenek embereket, hanem hatással is legyenek rájuk, úgy tudatosan kell gondolkoznod és cselekedned, hogy te is terjeszd a tartalmaidat. Ha pedig szeretnéd, hogy más intézze a tartalommarketingedet, ne feledd, hogy mi is készítünk tartalmakat, amelyekben ezt a szaktudást is felhasználjuk.
Üdv,
PRJR