Egészségügyi SEO: Keresőoptimalizálási tippek és trükkök

Egészségügyi SEO: Tippek és trükkök


1. Mi az az egészségügyi SEO?

Az egészségügyi SEO (keresőoptimalizálás) egy folyamat melynek célja, hogy az egészségügyi szolgáltatók előkelőbb helyen szerepeljenek a keresőmotorok találati listáján. A cél, hogy minél több ember találja meg az oldalt, és ezáltal több látogatónk és ügyfelünk legyen.

Miben különbözik a “sima” SEO-tól?
– Az egészségügyi SEO-nál a szakmai pontosság ügyfélszerzési és rangsorolási szempont is. A tartalmaknak szakmailag pontosnak, hitelesnek, de a laikusok számára is közérthetőnek kell lennie.
– Bizalomépítést minden cikkbe be kell építeni, hiszen ezeknél a szolgáltatásoknál az emberek a saját egészségüket bízzák a specialistákra, szakemberekre vagy a rendelőkre


Miért fontos az egészségügyi SEO?

Páciensszerzés: Mivel a legtöbb ember online keres már egészségügyi szolgáltatókat is, így maga a keresési rangsor kulcsfontosságú az új páciensek megszerzéséhez.

– Láthatóság: Egy jól felépített SEO stratégia biztosítja, hogy a praxis vagy a klinika megtalálható lenne azok számára, akik rákeresnek a biztosított szolgáltatásokra.

– Organikus forgalom: A keresőptimalizálás segít abban, hogy növeljük az organikus, tehát az ingyenes forgalmat, tehát növeli a weboldalunk látogatását és növeli az elköteleződést is.

– Bizalom és hitelességépítés: A szakmai tartalmak nem csak forgalmat terelnek a weboldalunkra, hanem a hitelességünket is erősítik.


2. Your Money or Your Life (YMYL) tartalmak


2.1. Mi az YMYL?


2.2. Miért fontos a YMYL?

A YMYL fontossága abban rejlik, hogy ha egy weboldal YMYL a kategóriába esik, akkor csak akkor tud előrejutni a találati listán, ha megfelel a legmagasabb minőségi és hitelességi követelményének.

Három dolog miatt kritikus:

1. A felhasználó biztonsága és jóléte:
Egy hibás orvosi tanács akár életveszélyes is lehet, ugyanígy egy félrevezető befektetési tipp hosszú évekre anyagi nehézségeket okozhat.

2. Google keresési rangsor:
Az alacsony minőségű YMYL tartalmak nemcsak hátrébb sorolódnak, de az is előfordulhat, hogy egyáltalán nem jelennek meg a találati listán.

3. Üzleti reputáció:
Az egészségügyben, pénzügyekben, vagy jogi szférában működő cégek számára a hitelesség és a bizalom hatványozottan fontos, a bizalom jelenti számukra az üzleti túlélést. Egy rossz információ nem csak a Google-ben való láthatóságot, hanem a cégről alkotott képet is súlyosan károsíthatja.


Példák YMYL tartalmakra:

Egészség és orvostudomány: Betegségek, kezelések, gyógyszerek, diagnosztikai módszerek, orvosi eszközök.

Pénzügyek: Befektetések, adózás, nyugdíjtervezés, hitelek, biztosítások.

Hírek: Politikai és gazdasági események, háborúk, járványok.

Jogi ügyek: Jogszabályok, szabályozások, állampolgári jogok.

Biztonság: Balesetvédelem, vészhelyzeti felkészülés.

Közösségekkel kapcsolatos információk: Etnikum, vallás, nemi és szexuális identitás.


További lehetséges YMYL témák:

– Utazás veszélyes, vagy nagyon drága úti célokra.

– Javítások, barkácsolás: olyan témában, amelyek biztonsági kockázatot jelenthetnek.

– Gyermeknevelési tanácsok, fegyelmezési módszerek.


2.3. Mire figyelj ha YMYL tartalmat készítesz:

1. Pontosság és teljesség: A tartalomnak átfogónak kell lennie és minden információt amit leírunk alaposan ellenőrizni kell.

2. Megbízható források használata: Hivatkozni kell akadémiai, kormányzati vagy iparági tekintélyű szervezetekre mint például az Egészségügyi Világszervezet (WHO), vagy a National Institutes of Health (NIH) forrásai különösen erősek.

3. Szakértői lektoráció: A tartalomnak szakemberekkel le kell ellenőriztetni, illetve az orvosi cikkeknél fel kell tüntetni a szerző szakképzettségét, vagy jelöli, hogy a tartalmat melyik szakorvos lektorálta.

4. Szakmai háttér bemutatása: A rólunk oldalon, vagy az impresszumban fontos, hogy tartalmazza az írók szakmai tapasztalatát, ez növeli a megbízhatóságot az olvasók szemében.

5. Rendszeres frissítés: Az orvosi, pénzügyi és jogi tartalmak gyorsan elavulhatnak, a rendszeres frissítés kulcsfontosságú.


3. E-E-A-T irányelv


4. SEO marketing technikák az egészségügyben

Az előző részekben bemutattuk, hogy miért fontos az egészségügyi SEO és tisztáztuk a legfontosabb szempontokat, most pedig konkrét stratégiákra és technikai megoldásokra térünk ki, amelyekkel az egészségügyi weboldalunk valóban a keresőmotorok élére kerül majd


4.1. Kulcsszókutatás az egészségügyben: információs és tranzakciós keresések

A kulcsszókutatás az egészségügyi keresőoptimalizálás egyik legfontosabb területe, fontos, hogy a keresések tipizálása során a páciens és az ő igényeiből és elvárásaiból induljunk ki, ez alapján két típusra oszthatjuk fel a kereséseket, információs és tranzakciós keresésekre.


4.2. Információs és tranzakciós keresések:

Az egészségügyi SEO optimalizálás során mindkét területet le kell fedjük, az információs tartalmak, bizalmat építenek, amíg a tranzakciós kulcsszavak pedig új pácienseket hoznak.

-Információs keresés: Itt a felhasználó még csak érdeklődik, nem kész a döntésre, illetve az is lehet, hogy elsőnek önkezeléssel próbálja orvosolni a problémáját.

-Tranzakciós keresés: Itt már konkrét szolgáltatás iránt érdeklődik a páciens, itt nagyobb a konverzió esélye is.


4.3. Miért fontosak a lokális és longtail kulcsszavak?

Az egészségügyi SEO nem egy globális, hanem egy helyi csata, hiszen a páciensek többsége a saját városában, vagy kerületében keres szakembert. Ezért a lokális kulcsszavak (pl.: “pszichológus XIII. kerület”, “magánklinika Debrecenben”) azok amelyeknél a legnagyobb az esély a konverzióra.

A long-tail kulcsszavak is kincset érnek, hiszen itt nemcsak alacsonyabb a verseny, de pontosabban illeszkednek a páciens problémájához ilyen keresések például: “szorongás kezelés kognitív terápia budapest”, “TB támogatott fogorvosi kezelések”.


4.4. Eszközök és technikák kulcsszókutatáshoz:


5. On-Page SEO tippek és trükkök:

Az on-page SEO a tartalmi optimalizálását jelenti, az egészségügyi oldalaknál különösen fontos, hogy minden oldal rendelkezzen egyedi és pontos title taggel és meta leírásokkal, például:

– Title: “Gyermekpszichológus Budapesten – Időpontfoglalás online”.

– Meta: “Tapasztalt gyermekpszichológus Budapesten. Biztonságok megértő környezet, rövid várakozási idő, egyszerű időpontfoglalás”.

A H1-H4 fejlécek segítenek a tartalom hierarchiájának kialakításában, ami nemcsak a felhasználóknak, de a Google számára és az AI alapú válaszmotoroknak is könnyebb olvashatóságot biztosít.


5.1. Tartalomstruktúra és olvashatóság:

Az egészségügyi SEO lényege, hogy komplex szakmai tartalmat közérthetően adjunk át. Rövid bekezdések, felsorolások, vizuális elemek (infografikák, képek) segítik az információ befogadását. Amíg a hosszabb és részletesebb cikkek (pl. “Miért fontos a rendszeres fogászati ellenőrzés?”) egyszerre javítják az organikus láthatóságot és edukálják a pácienst is


5.2. Tartalomstratégia az egészségügyi SEO-ban:

Az egészségügyi SEO technikai alapjai és a lokális optimalizálás elengedhetetlen, de a valódi siker ott kezdődik, amikor tartalmakkal bizalmat és szakmai hitelességet építünk. Mindig a páciensekből induljunk ki, hiszen ők nem csak információt, hanem megnyugvást, iránymutatást és döntési támogatást várnak el, ezért a megfelelő egészségügyi tartalomstratégia SEO marketing egyik legerősebb pillére.


5.2.1. Bizalomépítés szakértelemmel:


5.2.2. Tartalomtípusok az egészségügyi marketingben:

Az egészségügyi SEO optimalizálás akkor működik igazán, ha többféle formátumot is használunk, nézzük meg milyen tartalmakat készíthetünk.

– Blogcikkek: Részletes bemutatók, bizalomépítő tartalmak.

– Útmutatók: Letölthető PDF-ek, vagy egy-egy témát mélyebben feldolgozó tartalmak.

– GYIK (FAQ): Gyakori kérdések és válaszok a pácienskérdésekre, melyek a rangsorolást is segítik. Minden szolgáltatás mellé érdemes egy Gyakori kérdések blokkot elhelyezni, hiszen ez a Google és AI alapú válaszmotorok is értékelik.

– Betegtájékoztatók és források: Könnyen érthető tartalom (kezelésekről, gyógyszerekről életmódról stb.).

Aktív problématudatra írt és keresőoptimalizált tartalmak (pl. “Szorongás pszichológus Budapest”).

– Láthatóság és bizalomépítés: Edukációs értékes tartalmak, hírek, sikerek bemutatása.

– Megtartás: Utókezelésekhez kapcsolódó anyagok, tippek.


5.2.3. Örökzöld és Szezonális tartalmak és a páciensút:

Örökzöld tartalmak:
Az örökzöld (evergreen) tartalom soha nem veszít a relevanciájából, ezek a cikkek előnyei, hogy folyamatosan hozzák a látogatókat, hiszen az adott kérdésekre mindig aktuálisak.

Ötletek örökzöld tartalmakra:
– Mi a különbség a szorongás és a depresszió között?
– Fogfehérítés előnyei és hátrányai?
– Mi történik a gyökérkezelés során?



Tartalom a páciensút szakaszaira:
Az egészségügyi online marketing stratégia nem lehet egysíkú, más tartalom kell annak aki még csak információt gyűjt, s más annak, aki már dönteni készül. A páciensút alapján külön tartalmakat kell beazonosítsunk és arra tartalmakat készíteni, nézzük meg, hogy néz ki a gyakorlatban.


Awareness (Ismeretszerzés):
Itt általános edukációs cikkek segítenek, amelyek hiteles forrásként mutatják be az intézményt és a szolgáltatást. Az ismeretszerzési szakaszban a páciens még csak problémákat észlel.

Ötletek Awareness szakaszt célzó tartalmakra:
– Milyen tünetei vannak a refluxnak?
– Hogyan csillapítsuk a fogfájás otthon?


Consideration (Megfontolás):
Itt a páciens már lehetséges megoldásokat keres, itt részletes kezelési leírások és összehasonlító tartalmak működnek a legjobban.

Ötletek Consideration szakaszt célzó tartalmak:
– Milyen fogtömések léteznek és melyik a legjobb ezek közül?
– Milyen terápiás módszerek oldják a legjobban a szorongást?
– Hogyan néz ki egy XY kezelés?


Decision (Döntés):
Itt már kész a döntésre az adott páciens, ehhez a szakaszhoz foglalási oldalak, esettanulmányok és véleménybemutató tartalmak kapcsolódnak.


6. Technikai SEO a sikeres egészségügyi weboldalakhoz

Az egészségügyi keresőoptimalizáláskor nem csak tartalmi, de technikai szempontokat is figyelembe kell vennünk, hiszen ezt teszi a Google. Megérthető ez is, hiszen egy lassú szétöredezett, vagy nem mobilra optimalizált oldalon nem lesz megfelelő az élmény, s ezt a Google is bünteti.

Nézzük meg, a legfontosabb szempontokat amelyeket figyelembe kell venned:


A Google indexelése mobile first, tehát elsőnek a mobilos megjelenést vizsgálja elsődlegesen, így tehát az egészségügyi oldalak esetében is kiemelten fontos, hogy a páciens könnyedén foglalhasson időpontot, akár egy okostelefonról is.


6.2. Core Web Vitals:

Good Need improvementPoor
LCP<=2.5s<=4s>4s
INP<=200ms<=500ms>500ms
CLS<=0.1<=0.25>0.25

6.2.1. LCP (Largest Contentful Paint):

Ez azt az időt jeleníti meg, amely alatt a böngésző a legnagyobb tartalmi elemet megjeleníti a látható nézetablakban (viewport), attól a pillanattól kezdve, hogy a felhasználó betölti az URL-t. A legnagyobb elem jellemzően egy kép vagy videó, ritkábban egy nagy szöveges blokk. A mutató azért fontos, mert megmutatja, hogy milyen gyorsan érzékeli a látogató, hogy az oldal ténylegesen betöltődik.


6.2.2. INP (Interaction to Next Paint):

Ez a mutató egy oldal teljes interakciós válaszképességét méri: azt figyeli, hogy mennyi időbe telik, amíg az oldal reagál minden kattintásra, érintésre, vagy billentyűzet-használatra a felhasználó teljes látogatása során.


6.2.3. CLS (Cumulative Layout Shift):

A CLS az oldal teljes élettartama alatt bekövetkező váratlan elrendezés-változások összesített pontszámát méri. Az érték 0 és egy pozitív szám között mozoghat, ha 0 akkor azt jelenti, hogy nincs elmozdulás, míg minél magasabb a szám, annál több vizuális elmozdulást jelez. Ha az oldalelemek a betöltés közben elcsúsznak, akkor az rontja a felhasználói élményt.


6.3. HTTPS, adatbiztonság, GDPR megfelelés:

Az egészségügyi szektorban a biztonság nem opcionális, az HTTPS és a GDPR alapkövetelmény, az USA-ban pedig a HIPAA szabályozza a páciensadatok kezelését. Egy oldal, amely átlátható adatvédelmi nyilatkozattal és SSL tanúsítvánnyal rendelkezik, az automatikusan bizalmat kelt.


6.4. Kereshetőség és indexelhetőség:

Az egészségügyi SEO marketing egyik technikai alapja az, hogy a weboldal tartalma indexelhető legyen.

Ehhez fontos:
– XML sitemap használata.
– Llms.txt használata az AI alapú válaszmotoroknak
– Robots.txt megfelelő beállítása
– Amennyiben lehet kerüld el a duplikált tartalmakat, vagy jelezd cannonical tag-gel, hogy melyik az eredeti.



A backlink nem más mint egy másik weboldalról érkező hivatkozás a mi oldalunkra. Ezek a külső linkek az offsite SEO egyik legfontosabb elemei, hiszen a Google a külső hivatkozásokat egyfajta hitelességi szavazatként értékeli. Minél több minőségi, releváns oldal hivatkozik ránk, annál erősebb a tekintélyünk (authority) a keresőmotorok és AI rendszerek szemében.


7.1. Hogyan szerezhetünk minőségi backlinkeket?

1. Vendégposztok egészségügyi portálokon: Szakmai cikkek megjelenítése hiteles médiumokban, melyek visszahivatkoznak az egészségügyi szolgáltatás, vagy rendelő honlapjára.

2. Együttműködés egyetemekkel és kutatóintézetekkel: Közös kutatások, szakmai anyagok vagy előadok publikálása.

3. Kapcsolat helyi vállalkozásokkal (keresztpromó): Kölcsönös ajánlások például fitnesztermek, gyógyszertárak vagy wellness központok weboldalán.

4. Digitális PR: Sajtóközlemények, interjúk, szakértői nyilatkozatok révén értékes hivatkozások szerezhetőek.

5. Linkek vásárlása: Ez az utolsó tipp, bár ez a leggyakoribb, hogy magas DA és PA értékű oldalakról vásárolhatunk cikkeket és ezzel ránk mutató linkeket.


8. Lokális SEO az egészségügyi szolgáltatóknak

A képernyőképen organikus Google Business Profile találok láthatók vannak bekarikázva, melyek az egészségügyi SEO fontos részelemét jelentik.

8.1. Google Business Profile optimalizálása:


8.2. NAP-konzisztencia:

A név, cím, telefonszám (NAP) adatoknak minden online platformon (honlapod, social media stb.) mindenhol azonos formátumban kell szerepelniük. Ha az egyik helyen “Dr. Kovács Fogászati Kft.”, a másikon pedig “Kovács Dental”, az zavart okoz mind felhasználói szempontokból és rontja a helyi (lokális) SEO teljesítményt is.


8.3. Helyi lokális adatbázisok és citációk:

Ha az egészségügyi szolgáltató megjelenik a helyi hiteles egészségügyi adatbázisokban, az rengeteget segít a rangsorolásban is, hiszen ezek olyan platformok amelyet a páciensek is felkeresnek. Egy átgondolt egészségügyi online marketing stratégia mindig tartalmazza a regisztrációt a releváns adatbázisokba.


8.4. Páciensvélemények szerepe a lokális SEO-ra:

Egy képernyőkép a lokális Google Business Profile vélemény funkciójáról.

A Google egyik legerősebb rangsorolási tényező a páciensvélemények azaz a review-k száma és minősége. Egy praxis, ahol több száz pozitív vélemény található, automatikusan előnyt élvez, de fontos a válaszadás is a negatív véleményekre, hogy tompítsuk ezeket is, hiszen ez nemcsak a SEO-ra haz ki, hanem a páciensek bizalmára is.


Összefoglalás:


Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK):

Mi az az egészségügyi SEO?

Az egészségügyi SEO (keresőoptimalizálás) egy marketingtechnika mely célja, hogy az egészségügyi szolgáltatók (specialisták, fogászatok, kórházak stb.) weboldalai előkelőbb helyre kerüljenek a keresőmotorok találati listáján. A pozíciójavulás növeli a látogatók számát és ezáltal hozzájárul az ügyfélkör bővítéséhez is.

Miért fontos az egészségügyi SEO?

Növeli a praxis láthatóságát a keresőkben, ezáltal fokozza az organikus (ingyenes) forgalmat a weboldalon, ez pedig elősegíti az új páciensek megszerzését. A szakmai tartalmak nem csak a keresőoptimalizálást, de a hitelességépítést is elősegítik.

Melyek az egészségügyi keresőoptimalizálás legfontosabb aspektusai?

Az egészségügyi SEO magában foglalja az On-page (tartalom, szerkezet, belsőlinkek stb.), Technikai SEO (coreweb vitals mutatók, indexelhetőség stb.), Off-page (linképítés, social media jelenlét stb.) és a Lokális (helyi) SEO optimalizálást, ezek a tudatos reputációmenedzsmenttel együtt javítják a weboldal keresőben lévő helyezését.

Mi az YMYL?

A Your Money or Your Life (YMYL) kategóriába tartozó weboldalaknak kiemelkedően magas minőségi és hitelességi követelménynek kell megfelelniük, ez különösen fontos az egészségügyi, pénzügyi és jogi témák esetén, ahol egy hibás info súlyos maradandó következményekkel jár. A Google szigorúan szűri az ilyen tartalmakat, amely nehezíti a rangsorolás folyamatát, hiszen csak a megbízható oldalak kerülhetnek előre a találati list élére.

Új munkatársakat szeretnék toborozni, segíthet ebben az egészségügyi SEO?

Igen, az egészségügyi karrieroldalad SEO optimalizálásával rendelőd, az egészségügyi álláskeresések találatai között is megjelenhet, így a nyitott pozíciód könnyebben eljut az egészségügyi szakemberekhez is.

Segíthet a SEO abban, hogy kitűnjek a konkurenseim közül?

Határozottan! A SEO egyik legnagyobb előnye, hogy ha jobb (relevánsabb, értékesebb) tartalmakat teszel közzé, mint a konkurens egészségügyi szolgáltatók, akkor jó eséllyel megelőzheted őket a találati listán és az AI említésekben is.

Csak a nagy egészségügyi intézményeknek és szolgáltatóknak éri meg SEO-val foglalkozni?

Nem, az egészségügyi SEO optimalizálás nem egy elit klub, hanem egy mindenki számára elérhető stratégia, amellyel kis rendelők is felvehetik a versenyt a nagyokkal és vice versa.

Mi a különbség a SEO és a PPC között?

Mind a SEO (keresőoptimalizálás), mind pedig a PPC (Pay-Per-Click például Google Ads, Meta Ads, stb.) növelheti az egészségügyi weboldalad látogatottság, de más-más módon. Amíg a PPC hirdetések szinte azonnal eredményt és láthatóságot biztosítanak, ha megfelelő hirdetéskezeléssel menedzseljük őket, addig az egészségügyi SEO egy hosszútávú stratégia, ami sokkal lassabban hoz eredményt, de ez ingyenes (organikus) látogatásokat “termel”.

Hogyan mérhető a SEO sikere egy egészségügyi praxisnál?

A SEO optimalizálás nem egyszeri feladat, hanem folyamatos fejlődés, fontos követni, hogyan változnak a mutatók:
– Nő a weboldal látogatottsága?
– Nő a megjelenések száma?
– Javulnak-e a helyezések a legfontosabb kulcsszavakra?
– Hány új páciens érdeklődik organikus forgalmi forrásokból?

Tehát nem elég csak néha-néha megnézni, hogy hanyadik helyen szerepelsz a Google-ben egy szóra.