Hogyan építsd be az AI-t a hirdetési stratégiádba?

Hogyan építsd be az AI-t a hirdetési stratégiádba?

Az elmúlt évtizedekben a Google dominálta a keresési piacot, kijelenthetjük, hogy a digitális marketing világában a Google megkerülhetetlen tényező volt. Google-re optimaziáltak a SEO szakik, és sokak vállalkozásának a Google Ads jelentette a fő bevételi forrást. Egyszóval az organikus találatok, a kiemelt snippetek, a Shopping hirdetések és a kifinomult algoritmusok évtizedekig meghatározták az ahogy elérhetjük az ügyfeleinket. A színfalak mögött azonban elindult egy változás, új szereplők léptek színre akik egyből darázsfészekbe nyúltak…


1. AI hatása a tartalomfogyasztásra

Ahogy Marshall McLuhan már 1964-ben megmondta: “Medium is the message”, amely azt takarja, hogy maga a médium hatással van az üzenet értelmezésére, a befogadói élményre és magára a tartalomfogyasztásra is.

Ez esetünkben ez azt jelenti, hogy az olyan AI-ra épülő, úgynevezett “answer engine”-ek (válaszmotorok) mint például a Gemini, a ChatGPT, a Perplexity, a Microsoft Copilot, Elon Musk Grok-ja, megváltoztatják azt, ahogy az emberek keresnek.

A zero-click internet felé terelnek minket, ez a jelenség az amikor a felhasználók választ és információt kapnak anélkül, hogy rákattintanának egy másik linkre. Ez főként az AI-alapú válaszmotorokban (pl.: ChatGPT, Gemini, Google AI Overviews, Perplexity) figyelhető meg. 

Ennek a negatív hatása, hogy a weboldalak kevesebb látogatót szeretnek, mindeközben a közvetítő platform erősödik. Az amerikai Gartner kutatócég szerint a hagyományos keresési forgalom több mint 25%-kal fog visszaesni.

Elmondhatjuk, tehát, hogy a zero-click marketing környezet és az afelé vezető út alapjaiban változtatja majd meg az online marketing stratégiákat: olyan márkajelenlétet kell kiépíteni ami látható és értékes és emlékezetes a felhasználó számára még kattintás nélkül is.


2. Miért számít ez a változás a hirdetőknek?

Ha a felhasználók egyre inkább AI–alapú chatbotokhoz fordulnak, a hagyományos keresőmotorok (és az ott futó hirdetések) forgalma csökkeni fog, beesnek az organikus látogatások, de ez a hirdetésekre is hatással lesz, hiszen ha hasonló számú hirdető céloz egy csökkenő felhasználószámú platformot, úgy ez fel fogja verni a kattintási költségeket.

Ez az jelenti, hogy a vállalkozásoknak vagy új platformokra kell lépniük, hogy onnan megpróbálják behozni a kieső látogatókat, vagy kénytelenek lesznek ők is hirdetni ezekben az új AI alapú válaszmotorokban, ha akarnak, ha nem.

Aki figyelmen kívül hagyja ezt a trendet, hamar szembesülhet azzal, hogy ügyfelei a konkurenciánál kötnek ki, még akkor is, ha a terméke vagy szolgáltatása jobb. Ha ügyfeleink új helyre terelődnek, úgy nekünk is követnünk kell őket.


3. A legfontosabb AI alapú keresők és a hirdetési lehetőségek:

Gemini: (hirdethetünk rajta: még nem)


ChatGPT: (hirdethetünk rajta: még nem)


Google AI Overview: (hirdethetünk rajta: IGEN!)

Hazánkba is megérkezett a Google új generációs keresési funkciója, mely több forrásból származó válaszokat ad olyan kérdésekre, ahol nincs egyetlen egyértelműen helyes válasz.

Célja, hogy a felhasználók azonnal releváns, de több forrásból származó információt kapjanak, anélkül, hogy több oldalra kattintaniuk kellene.

Az AI Overview (AI-alapú áttekintésben) a Google Ads hirdetéseink automatikusan aktiválódnak a meglévő Search (kereső), Shopping és Performance Max kampányokban.

Az AI-alapú áttekintés (AI Overview) előnyben részesíti a Google Ads mesterséges intelligenciáján alapuló ajánlattételi stratégiákat, illetve az általános egyezést (broad match) és a kulcsszó nélküli célzásokat (PMax, Dynamic Search Ads).

Gyakori kérdések az AI-alapú áttekintéssel kapcsolatban:

1.) Elérhetőek külön statisztikák az AI Overview-ban való megjelenésről? Ez még egy viszonylag új funkció amit a Google folyamatosan fejleszt emiatt még nincs részletes riport a Google Ads-ben.

2.) Indíthatok olyan kampányt, amely csak az AI Overview-ban jelenít meg hirdetéseket? Nem, jelenleg nincs lehetőség dedikált AI Overview hirdetési kampány indítására.

3.) Kikapcsolhatom, hogy ne jelenjen meg az AI Overview-ban a hirdetésem? Nem, jelenleg minden jogosult kampány automatikusan megjelenik ott.


Microsoft Copilot: (hirdethetünk rajta: IGEN!)


Grok: (hirdethetünk rajta: még nem)


Claude AI: (hirdethetünk rajta: még nem)


4. Miért nélkülözhetetlen az AI használata?

Kezdjük az alapoknál, az AI ma már nem futurisztikus vízió, hanem egy könnyen elérhető eszköz, amely könnyedén be tud kerülni mind a napi munkafolyamataink, mind pedig az életünk részébe is.

A mesterséges intelligencia képes automatizálni feladatokat, tartalmat létrehozni, adatokat elemezni és ezáltal támogatni a döntéseidet. Ha ügyesen használod az AI-t az versenyelőnyt ad számodra.


5. Hogyan készülj fel?

1.) Kövesd az AI platformok fejlesztéseit: Tudnod kell, hogy melyik platform, mikor és hogyan vezeti be a hirdetéseket.

2.) Különítsd el egy költségkeretet: Aki elsőként próbálja ki az új felületet az előnybe kerülhet a versenytársakkal szemben.

3.) Tesztelj korán, de ésszel: Minden új hirdetési platform optimális használatához idő kell, mind rendszerszinten, hogy a rendszer megtanulja, hogy mi hoz konverziót, mind pedig a hirdetéseket kezelő részéről is, hogy megtanulja optimálisan használni az adott platformot.

4.) Később is látogasd meg ezt a tudásanyagot: Folyamatosan frissítjük ezt a cikket, így ha elérhetővé válik egy platform itt jelezzük.


Záró gondolatok: