Hogyan építsd be az AI-t a hirdetési stratégiádba?
Az elmúlt évtizedekben a Google dominálta a keresési piacot, kijelenthetjük, hogy a digitális marketing világában a Google megkerülhetetlen tényező volt. Google-re optimaziáltak a SEO szakik, és sokak vállalkozásának a Google Ads jelentette a fő bevételi forrást. Egyszóval az organikus találatok, a kiemelt snippetek, a Shopping hirdetések és a kifinomult algoritmusok évtizedekig meghatározták az ahogy elérhetjük az ügyfeleinket. A színfalak mögött azonban elindult egy változás, új szereplők léptek színre akik egyből darázsfészekbe nyúltak…
1. AI hatása a tartalomfogyasztásra
Ahogy Marshall McLuhan már 1964-ben megmondta: “Medium is the message”, amely azt takarja, hogy maga a médium hatással van az üzenet értelmezésére, a befogadói élményre és magára a tartalomfogyasztásra is.
Ez esetünkben ez azt jelenti, hogy az olyan AI-ra épülő, úgynevezett “answer engine”-ek (válaszmotorok) mint például a Gemini, a ChatGPT, a Perplexity, a Microsoft Copilot, Elon Musk Grok-ja, megváltoztatják azt, ahogy az emberek keresnek.
A zero-click internet felé terelnek minket, ez a jelenség az amikor a felhasználók választ és információt kapnak anélkül, hogy rákattintanának egy másik linkre. Ez főként az AI-alapú válaszmotorokban (pl.: ChatGPT, Gemini, Google AI Overviews, Perplexity) figyelhető meg.
Ennek a negatív hatása, hogy a weboldalak kevesebb látogatót szeretnek, mindeközben a közvetítő platform erősödik. Az amerikai Gartner kutatócég szerint a hagyományos keresési forgalom több mint 25%-kal fog visszaesni.
Elmondhatjuk, tehát, hogy a zero-click marketing környezet és az afelé vezető út alapjaiban változtatja majd meg az online marketing stratégiákat: olyan márkajelenlétet kell kiépíteni ami látható és értékes és emlékezetes a felhasználó számára még kattintás nélkül is.
2. Miért számít ez a változás a hirdetőknek?
Ha a felhasználók egyre inkább AI–alapú chatbotokhoz fordulnak, a hagyományos keresőmotorok (és az ott futó hirdetések) forgalma csökkeni fog, beesnek az organikus látogatások, de ez a hirdetésekre is hatással lesz, hiszen ha hasonló számú hirdető céloz egy csökkenő felhasználószámú platformot, úgy ez fel fogja verni a kattintási költségeket.
Ez az jelenti, hogy a vállalkozásoknak vagy új platformokra kell lépniük, hogy onnan megpróbálják behozni a kieső látogatókat, vagy kénytelenek lesznek ők is hirdetni ezekben az új AI alapú válaszmotorokban, ha akarnak, ha nem.
Aki figyelmen kívül hagyja ezt a trendet, hamar szembesülhet azzal, hogy ügyfelei a konkurenciánál kötnek ki, még akkor is, ha a terméke vagy szolgáltatása jobb. Ha ügyfeleink új helyre terelődnek, úgy nekünk is követnünk kell őket.
3. A legfontosabb AI alapú keresők és a hirdetési lehetőségek:
Gemini: (hirdethetünk rajta: még nem)

A Google Gemini-je a vállalat legújabb generatív AI rendszere, mely fejlett nyelvi megértéssel és multimodális képességekkel rendelkezik, ezáltal szorosan integrálódik a Google más szolgáltatásokba és magas minőségű releváns válaszokat ad.
A Gemini jelenleg hirdetésmentes, a Google vezérigazgatója Sundar Pichai azonban már utalt arra, hogy a hirdetések bevezetése csak idő kérdése. A Gemini hirdetések kezelése valószínűleg marad a Google Ads-ben.
ChatGPT: (hirdethetünk rajta: még nem)

Az OpenAI által kifejlesztett ChatGPT az egyik legismertebb mesterséges intelligencia alapú chatbot, mely természetes nyelven képes kommunikálni és információt nyújtani. Kiválóan alkalmas szövegalkotásra, kérdések megválaszolására, valamint kreatív és technikai támogatásra is.
Jelenleg a ChatGPT-ben sincs még beépített hirdetési lehetőség, viszont az Open AI CFO-ja (Sarah Friar) már megerősítette, hogy aktívan dolgoznak azon, hogy a mesterséges intelligencia alapú válaszok mellé hirdetéseket illeszenek úgy hogy azzal ne rontsák a felhasználói élményt. Ha ez bekövetkezik akkor a ChatGPT a Google Ads és Meta Ads közvetlen versenytársa lehet.
Google AI Overview: (hirdethetünk rajta: IGEN!)
Hazánkba is megérkezett a Google új generációs keresési funkciója, mely több forrásból származó válaszokat ad olyan kérdésekre, ahol nincs egyetlen egyértelműen helyes válasz.
Célja, hogy a felhasználók azonnal releváns, de több forrásból származó információt kapjanak, anélkül, hogy több oldalra kattintaniuk kellene.
Az AI Overview (AI-alapú áttekintésben) a Google Ads hirdetéseink automatikusan aktiválódnak a meglévő Search (kereső), Shopping és Performance Max kampányokban.
Az AI-alapú áttekintés (AI Overview) előnyben részesíti a Google Ads mesterséges intelligenciáján alapuló ajánlattételi stratégiákat, illetve az általános egyezést (broad match) és a kulcsszó nélküli célzásokat (PMax, Dynamic Search Ads).
Gyakori kérdések az AI-alapú áttekintéssel kapcsolatban:
1.) Elérhetőek külön statisztikák az AI Overview-ban való megjelenésről? Ez még egy viszonylag új funkció amit a Google folyamatosan fejleszt emiatt még nincs részletes riport a Google Ads-ben.
2.) Indíthatok olyan kampányt, amely csak az AI Overview-ban jelenít meg hirdetéseket? Nem, jelenleg nincs lehetőség dedikált AI Overview hirdetési kampány indítására.
3.) Kikapcsolhatom, hogy ne jelenjen meg az AI Overview-ban a hirdetésem? Nem, jelenleg minden jogosult kampány automatikusan megjelenik ott.
Microsoft Copilot: (hirdethetünk rajta: IGEN!)
A Microsoft Copilot egy AI-asszisztens, mely a Microsoft 365 alkalmazásaiba integrálódig, így például Word, Excel, de akár az Outlookba is. Segítségével elemzések és automatizációk is készíthetők, illetve dokumentumokat is gyorsabban tudunk vele létrehozni.
Ha valaki Microsoft Ads-en keresztül futtat keresési kampányokat az automatikusan megjelenhet a Microsoft Copilot válaszai között. Ami előny, hogy nincs szükség külön beállításra, viszont a kampányok minősége és relevanciája kulcsfontosságú a megjelenéshez.
Emiatt érdemes:
1.) Minőségi mutatót javítani (kulcszóreleváns hirdetésszövegeket írni)
2.) Hosszabb, beszélgetés-alapú kulcsszavakat is megcélozni
Grok: (hirdethetünk rajta: még nem)

A Grok az X (korábbi nevén Twitter) platformhoz szorosan kapcsolódó AI-chatbot, melyez Elon Musk fejleszt. Stílusában közvetlenebb és olykor humorosabb, miközben képes valós idejű információkat és közösségi média adatokat is felhasználi és válaszokat adni.
Az X tervezi, hogy közvetlenül hirdetéseket illeszt be a, de jelenleg még nem elérhető ez a funkció.
Claude AI: (hirdethetünk rajta: még nem)

Az Anthropic által fejlesztett Claude AI nagy nyelvi modell kiemelt figyelmet fordít a biztonságra és a felhasználói irányelvek betartására. Barátságos, emberközeli kommunikációra tervezték, de széles közben használható, üzleti és kreatív feladatokra is.
A cikk írásakor a Claue AI-ban nem tudunk még hirdetéseket futtatni.
4. Miért nélkülözhetetlen az AI használata?
Kezdjük az alapoknál, az AI ma már nem futurisztikus vízió, hanem egy könnyen elérhető eszköz, amely könnyedén be tud kerülni mind a napi munkafolyamataink, mind pedig az életünk részébe is.
A mesterséges intelligencia képes automatizálni feladatokat, tartalmat létrehozni, adatokat elemezni és ezáltal támogatni a döntéseidet. Ha ügyesen használod az AI-t az versenyelőnyt ad számodra.
5. Hogyan készülj fel?
1.) Kövesd az AI platformok fejlesztéseit: Tudnod kell, hogy melyik platform, mikor és hogyan vezeti be a hirdetéseket.
2.) Különítsd el egy költségkeretet: Aki elsőként próbálja ki az új felületet az előnybe kerülhet a versenytársakkal szemben.
3.) Tesztelj korán, de ésszel: Minden új hirdetési platform optimális használatához idő kell, mind rendszerszinten, hogy a rendszer megtanulja, hogy mi hoz konverziót, mind pedig a hirdetéseket kezelő részéről is, hogy megtanulja optimálisan használni az adott platformot.
4.) Később is látogasd meg ezt a tudásanyagot: Folyamatosan frissítjük ezt a cikket, így ha elérhetővé válik egy platform itt jelezzük.
Záró gondolatok:
A mesterséges intelligencia által vezérelt keresés már itt van, a digitális marketing szakembereknek pedig most kell lépniük, hiszen hamarosan a Google Ads és a Meta Ads hirdetések mellett új frontot nyítnak az AI alapú answere engine-ek.
Aki proaktívan építi be az AI-t a hirdetési stratégiájába az nem csak versenyelőnyt szerez, hanem hosszú távon biztosítja, hogy márkája ott legyen ahol a felhasználók is megtalálhatók.
Üdv,
PRJR