Mi az a keresőmarketing és pontosan mivel is foglalkoznak a keresőmarketing ügynökségek?
Amikor egy felhasználó a keresőbe ír, akkor aktív problématudattal rendelkezik. Ez több típusú lehet, hiszen elképzelhető, hogy arra kíváncsi, hogy mikor jön ki a kedvenc sorozatának a következő évada, de az is lehet, hogy vásárolni akar, vagy egy szolgáltatásra van szüksége és ehhez gyűjt információt és itt jön képbe a keresőmarketing. A kommunikációs médiatortában a klasszikus offline marketing egyre zsugorodik, amíg az online elemek dinamikusan növekednek, emiatt a keresőmarketing ügynökségek szerepe nagyon kritikus.
Ebben a szakcikkben bemutatjuk a SEM-et, azaz a Search Engine Marketing alapjait mutatjuk be, megnézzük honnan indult és miért is vált a digitális marketing egyik legfontosabb eszközévé.
Tartalom:
1. Mi az a keresőmarketing (SEM)?
2. A keresőmarketing története
3. Miért fontos a keresőmarketing?
4. A keresőmarketing módszerei és mérőszámai
5. Összefoglaló
1. Mi az a keresőmarketing (SEM)?
A keresőmarketing (angolul: Search Engine Marketing, röviden SEM) olyan digitális marketingstratégia, amelynek célja, hogy egy vállalkozás weboldala minél láthatóbb legyen a keresőmotorok találati listáján.
A SEM két főpillére:
– Fizetett hirdetések (Pay-Per-Click, azaz a PPC)
– Organikus keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, azaz a SEO)
Míg a SEO hosszabb távon építi a weboldal organikus forgalmát, addig a PPC azonnali láthatóságot biztosít, a két elem egymást kiegészíti és együtt teszi csak lehetővé, hogy egy márka kiemelkedjen a versenytársak közül.
Fontos, hogy bár ma már sokan csak a Pay-Per-Click azaz a PPC modellel kötik össze a SEM-el, ahol Google Ads, Vagy Microsoft Ads hirdetéseken keresztül vásárolnak kattintásokat, de a fogalom sokkal szélesebb magában tartalmazza a keresőoptimalizálást azaz a SEO-t.
1.1. Melyek a legnépszerűbb klasszikus keresőmotorok:
A világ egyik legismertebb keresője és egy technológiai óriáscég, amely rengeteg szolgáltatást kínál. Hirdetési platformja: Google Ads (régi nevén Google AdWords) | |
Microsoft Bing | Microsoft által fejlesztett kereső és válaszmotor, amely 2009 óta működik. Előnye a Microsoft-ökoszisztémába való beágyazottsága (pl. Windows, Edge, Xbox). Hirdetési platformja: Microsoft Advertising (korábban Bing Ads) |
Yahoo! | A Yahoo! egy főleg az USA-ban ismert kereső, amely ma már a Bing motorját használja. Erős tartalmi ökoszisztémával rendelkezik (Yahoo News, Yahoo Finance, Yahoo Email), ezért népszerű webportálként is funkcionál. Hirdetési platformja: Yahoo Ads |
Baidu | Kína legnépszerűbb keresője, erőssége a helyi tartalmak mint például a Baiude Baike, amely egy Wikipédia-szerű enciklopédia és a Baidu Tieba fórum. Hirdetési platformja: Baidu Tuigang, viszont itt engedélyhez kötött a hirdetési tevékenység. |
Yandex | A Yandex Oroszország legnépszerűbb keresője, amely az internetes szolgáltatások széles skáláját kínálja, egy erős térképszolgáltatással és lokális tartalmakkal megfűszerezve. Hirdetési platformja: Yandex Ads |
DuckDuckGo | A DuckDuckGo egy adatvédelem-központú internetes szoftvercég és keresőmotor, amely fő célja a felhasználói adatok védelme. Nem követi nyomon és nem gyűjti a felhasználók személyes adatait. Hirdetési platformja: Microsoft Advertising-on keresztül érhető el. |
Ask | Az Ask.com webes keresőmotor az 1990-es végén vált ismertté, eredetileg “Ask Jeeves” néven indult és Q&A (kérdések és válaszok) formulára épült. Hirdetési platform: Nincs önálló platformja, Google Ads és más partnerhálózatok rendszerén keresztül jelenhetünk meg. |
AOL | Az AOL egykor az internet úttörője volt az USA-ban, ma kisebb piaci részesedésű kereső, amelyen szintén találhatunk saját tartalmakat. Hirdetési platform: Yahoo Advertisingba van integrálva. |
Seznam | A Seznam Csehország vezető keresője, amelyet 1996-ban alapítottak. Számos egyéb szolgáltatást is kínál, beleértve, e-mailt, híreket, térképet és egyéb online tartalmakat is. Hirdetési platformja: Seznam Sklik |
Naver | A Naver Dél-Koreai internetes portál és keresőmotor. Erőssége még a lokális tartalmak, blogok és közösségi funkciók integrációja. Hirdetési platform: Naver Ads |
2. A keresőmarketing története
Ahogy az internet egyre jobban terjedt és ahogy a 90-es évek közepén egyre több weboldal jelent meg, egyre inkább szükségessé vált egy olyan eszköz, amely segít eligazodni ebben az új világban és információtengerben, ekkor születtek meg az első keresőmotorok, amelyek hamarosan üzleti modelleket is kitaláltak, hogy fenntartsák magukat.
1996: Open Text: Ez az első fizetett hirdetési program, amely a pay-per-click modellre épült, tehát csak akkor kellett fizetnie a hirdetőknek, ha a hirdetésükre kattintottak, ha az csak megjelent, de nem kattintottak rá, akkor annak nem volt költsége.
1998: Goto.com: Ez forradalmasította a PPC hirdetéseket, majd 2001-ben már Overture néven folytatta a felvásárlásáig.
2000: Google AdWords: A 2000 október 24-én indult el a Google AdWords, amely igazi áttörést hozott a keresőmarketingben. Az AdWords (mai nevén Google Ads) rugalmas költségkereteivel és kattintásonkénti árazásával, demokratizálta a hirdetési teret, lehetővé tette tehát, hogy bárki hirdetéseket indítson.
2003: Yahoo: Felvásárolta az Overture-t a Yahoo és saját keresőmarketing rendszerét és beépítette a szolgáltatásba.
2009: Search Alliance: Látva a Google dominanciáját a Yahoo és a Microsoft szövetségre lépett és létrehozott egy együttműködést, amelyet 2010-ben az amerikai és európai versenyhatóságok is jóváhagytak. Bár próbálták ellensúlyozni a Google erejét, a dominancia továbbra is a Google kezében maradt.
2014: Google Featured Snippets: 2014 januárjában a Google új funkciót adott hozzá, amely a 0 találatban képes a kérdéseket megválaszolva, ez volt az első lépés a kattintás nélküli internet azaz a Zero-Click Internet egyik első jelei megjelentek.
2022: ChatGPT: A nagy nyelvi modell (LLM) és a hozzá köthető AI válaszmotorok (Answer Engine) felforgatta a színteret, ez hatással van a felhasználók kereséseire és erősíti a zero-click internet terjedését.
3. Miért fontos a keresőmarketing?

A keresőmarketing (SEM) azért vált nélkülözhetetlenné, mert a fogyasztók többsége ma már a keresőkben vagy AI alapú válaszmotorokban (mint például Gemini, ChatGPT, Claud, stb.) kezdi az információgyűjtést és itt kutatja fel a termékeket és a szolgáltatásokat is.
Mivel ez az egyik legnépszerűbb módszer, így a SEM az egyik leghatékonyabb módszer arra, hogy a cég bővítse az elérését. Ráadásul amikor valaki egy termékre vagy szolgáltatásra rákeres a Google-ben (vagy más keresőben), akkor konkrét információs vagy vásárlási szándékkal rendelkezik, tehát sokkal nyitottabb egy releváns kereséshez kapcsolódó, ajánlatra (vagy akár egy PPC hirdetésre), mint, ha szórakozás közben találja őket be őket egy hirdetés.
A keresőmarketing rendkívül hatékony, hiszen PPC hirdetések esetében hirdetők (a legtöbb esetben) csak akkor fizetnek, ha a hirdetésünkre kattintottak.
A SEM segítségével tehát megfelelő pillanatban érhetjük a fogyasztókat, mind a SEO és a PPC segítségével, méghozzá úgy, hogy beleilleszkedünk a keresési folyamatába.
4. A keresőmarketing módszerei és mérőszámai
A keresőmarketing sikerének alapja, hogy tudjuk, hogy mit akarunk elérni, ismerjük a módszereket és a mérőszámokat és ezek alapján optimalizáljuk a weboldalt, a kampányokat és a felhasználói élményt. Ezek a tényezők együtt biztosítják, hogy a keresőkben ne csak láthatóvá váljon egy márka, hanem hosszú távon is fenntartható növekedést érjen el.
Az egyik legfontosabb módszer a kulcsszókutatás amely három alapvető lépésből áll. Először is meg kell győződni arról, hogy a weboldal technikailag indexelhető a kersőkben, vagyis a keresőmotorok robotjai könnyedén feltérképezhetik az oldal tartalmát.
Ha az oldal nincs indexelve, hiába a legjobb tartalom, vagy pöpec egy landingoldal az organikus találati listán nem fog megjelenni.
A következő lépés, hogy azonosítjuk és összegyűjtjük azokat a releváns kulcsszavakat, amelyek ténylegesen összhangban vannak a weboldal kínálatával és a felhasználók keresési szokásával.
A harmadik lépés a stratégiához kapcsolódó kulcsszavak hatékony integrálása az oldal tartalmába és/vagy a PPC keresőkampányokba (is), a cél a legtöbbször, hogy ne csak a látogatókat vonzunk, hanem konverziók (vásárlást, ajánlatkérést stb.) számát növeljük.
Mivel a keresés a legtöbb ügyfél számára az első kapcsolatfelvételi pont, ezért a keresési találatokban megjelenő információk (címek, leírások stb.), már közvetlenül befolyásolják a márkáról alkotott első benyomást, ezért kulcsfontosságúak márkaimázs (tehát a branding) szempontjából is, a szakirodalom ezt gyakran Search Perception Impact néven említi.
Fontos megvizsgálni a weboldal telítettségét (website saturation), amely azt mutatja meg, hogy a weboldal hány oldalát indexelték a keresőmotorok és a honlap népszerűségét, amelyet a backlinkeken, tehát azon, hogy hány más külső weboldal hivatkozik ránk és azoknak milyen a minősége.
A keresőmotorok rangsorolási algoritmusai még ma is tartalmaznak valamilyen formában linknépszerűségi faktort (tehát aktívan vizsgálják, hogy hány backlink található az adott URL-re). Éppen ezért a tartalomkészítés mellett, a linképítés a keresőmarketing egyik meghatározó eszköze, amely ha nem egy linkfarmról érkezik, ahol nagy a Spam score, akkor erősíti az oldal láthatóságát és hitelességét is.
4.1. Webanalitika:
A webanalitikai rendszerek (mint például a Google Analytics, Adobe Analytics, Matomo vagy a Mixpanel, stb.), amelyek a weboldal teljesítményének mérését teszik lehetővé.
Az analitikai eszközök skálája széles, fő funkciójuk, hogy képesek információkat adni a látogatók számáról, viselkedési mintáiról és a konverziókról. A konverziós adatok kiemelten fontosak, hiszen ezek mutatják meg, hogy a forgalom, hogyan alakul át valódi üzleti eredménnyé (vásárlássá, ajánlatkéréssé, feliratkozássá stb.).
4.2. Mobilbarát weboldal:
A keresőmarketingben (SEO-ban és PPC kampányok futtatása esetén is) alapvető fontosságú a mobilbarát kialakítás, hiszen ma már a legtöbb látogatás okoseszközökről (okostelefonról, tabletről) érkezik, ezért a legtöbb felhasználó az oldal mobil verziójával fog találkozni.
Ha nem könnyen használható az oldal, vagy nem tölt be lassan, azzal potenciális ügyfeleket fogunk elveszíteni és a konverziós arányunkat is rontja.
Mivel a felhasználók többsége ma már okostelefonról keres, a mobiloptimalizálás hiánya egyaránt komoly hátrányt jelent a felhasználói élményben és a keresőben való rangsorolásban is.
4.3. Fizetett hirdetések (Pay-Per-Click)
A keresőmarketing természetesen nemcsak az organikus pozíciók megszerzéséről és a keresőoptimalizálásról (SEO-ról) szól, hanem a Pay-Per-Click (PPC) hirdetésekről is.
Ez a technológia lehetővé teszi, hogy a hirdető konkrét kulcsszavakra licitáljanak és a hirdetéseik megjelenjenek a keresők találati listáján.
A rendszer alapvetően aukciós modellként működik, tehát minél többen versenyeznek egy adott kulcsszóért, annak annál magasabb lesz a kattintási ára. Egy külön tudásanyagban már részleteztük Google hirdetés árakat, így ha még részletesebben szeretnéd megismerni a témád keresd fel a szakcikkünket.
A magas verseny következtében a PPC hirdetések költségei folyamatosan emelkednek, amely különösen azoknak a hirdetőknek jelentenek nagy kihívást, akik korlátozott költségvetéssel dolgoznak.
A PPC kampányok során a hirdetőknek mindig figyelembe kell venniük a megtérülést (ROI). A forgalom (kattintások) vásárlása akkor kifizetődő, ha a kattintási költségek és a hirdetési tevékenység nem emészti fel a profitot.
4.4. Hogyan alakítsunk ki PPC stratégiát?
0. Célok meghatározás: Ameddig nem tudjuk, hogy hol állunk, s hogy mit akarunk elérni nem tudunk semmilyen stratégiát alkotni, a nulladik lépésben ezt kell felmérnünk.
1. Kulcsszókutatás: Célunk, hogy megtaláljuk a releváns (de nem túl drága) kulcsszavakat, majd ezeket csoportokba rendezzük.
2. Hirdetésszöveg írás: A cél és a kiválasztott kulcsszavak alapján rövid figyelemfelkeltő hirdetést kell írnunk, amely tartalmazza az egyedi értékajánlatot és CTA-kat (Call-to-action) is.
3. Landing oldal optimalizálása: Nagyon fontos, hogy mobilbarát oldalra tereljük a forgalmat, ami gyorsan betöltődik és felhasználói élmény szempontjából könnyen kezelhető, egyértelmű, hogy mi az üzenet és hogyan tud konvertálni az érdeklődő.
Érdemes a kiválasztott kulcsszavakat beleírni az adott landing oldalba, hogy ezzel is növeljük a relevanciát és csökkentsük a kattintási költségeket.
4. PPC kampányok beállítása: A meghatározott stratégia alapján be kell állítani a kampányokat, külön-külön a termékcsoportok vagy szolgáltatások köré.
5. PPC optimalizálás: Ehhez mindenképpen szaktudás kell, érdemes emiatt hirdetéskezeléssel megbízni egy keresőmarketing ügynökséget. Ide tartozik a licitstratégiák módosítása, a büdzsé elosztás módosítása, kulcsszavak és kampányok szüneteltetése és még nagyon sok haladóbb kampányoptimalizációs trükk is és a folyamatos A/B teszelés is.
4.5. Whois eszközök:
Külön meg kell említsük a Whois eszközöket, amelyekkel lekérdezhetőek a weboldalak tulajdonosi adatai, ezek nem csak technikai érdekességet nyújtanak, hogyan sok esetben kulcsfontosságú információt jelentenek egy üzleti döntésnél, de jogi szempontból is hasznosak lehetnek egy szerzői jogi vagy védjegyet érintő ügyek esetén.
5. Összefoglaló
A keresőmarketing a digitális marketing egyik alappillére, amely nélkül a vállalkozások nem tudják kihasználni a keresőmotorokban rejlő üzleti potenciált.
A keresőmarketing rövid idő alatt írt át mindent, amit a hirdetésekről gondoltunk. Az 1990-es évek első PPC próbálkozásaitól a Google AdWords (Google Ads) robbanásán át, a mai milliárdokat mozgató globális piacig csak egyetlen dolog maradt változatlan, az a képesség, hogy a megfelelő pillanatban szólítsuk meg a fogyasztót.
Egy professzionális keresőmarketing ügynökség feladata nemcsak az, hogy kattintásokat vásároljon, hanem hogy olyan stratégiát építsen fizetett és organikus eszközökkel, amely hosszútávú növekedéshez vezet.
Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK):
Miért nélkülönözhetetlen a keresőmarketing?
A keresőmarketing (SEM) az egyik leghatékonyabb online eszköz, mert pontosan akkor éri el a fogyasztókat, amikor a legnyitottabbak, amikor aktívan keresnek egy megoldás után. Legyen szó vásárlásról, információszerzésről, vagy szolgáltatás igénybevételétől a SEM biztosítja, hogy a vállalkozásod ne maradjon láthatatlan.
Megéri kisvállalkozásoknak keresőmarketinget alkalmazni?
Igen, mivel a SEO optimalizálást és a PPC hirdetéseket is akár már minimális költségekkel elkezdheted, illetve a keresőmarketing előnye, hogy láthatóak az eredmények, így pontosan látható mi az ami működik és mi az ami nem.
Mennyi idő után láthatóak az eredmények?
A PPC hirdetések azonnali láthatóságoz hoznak, az optimalizáláshoz azonban idő kell, legalább három hónapig minimum érdemes aktívan hirdetni, hogy megfelelő adat keletkezzen, amíg SEO esetében lehet, hogy fél vagy akár egy év is szükséges, amíg szignifikáns előrelépést elérjük.
A PRJR is biztosít keresőmarketing szolgáltatásokat?
Igen, mi is biztosítunk ilyen szolgáltatásokat, hirdetéskezelést, tartalomkészítést és tanácsadást is a témában. Többféle hirdetési rendszert ismertünk ki a szakmai utunk alatt a Google Ads hirdetésektől kezdve a kevésbé ismert SEM megoldásokon át.
Mi az a keresőmarketing?
A keresőmarketing (Search Engine Marketing) egy digitális stratégia, amelynek az a célja, hogy a weboldalak láthatóságát növelje a keresőmotorokon (Google, Bing, Yandex, Baidu, Yahoo Search stb.) találati oldalain azaz a SERP-en (Search Engine Result Page) és ezzel növeljük az adott website látogatottságát.