Mi az a keresőmarketing? Search Engine Marketing (SEM) gyorstalpaló

Mi az a keresőmarketing és pontosan mivel is foglalkoznak a keresőmarketing ügynökségek?


1. Mi az a keresőmarketing (SEM)?

A keresőmarketing (angolul: Search Engine Marketing, röviden SEM) olyan digitális marketingstratégia, amelynek célja, hogy egy vállalkozás weboldala minél láthatóbb legyen a keresőmotorok találati listáján.

A SEM két főpillére:
– Fizetett hirdetések (Pay-Per-Click, azaz a PPC)
– Organikus keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, azaz a SEO)

Míg a SEO hosszabb távon építi a weboldal organikus forgalmát, addig a PPC azonnali láthatóságot biztosít, a két elem egymást kiegészíti és együtt teszi csak lehetővé, hogy egy márka kiemelkedjen a versenytársak közül.

Fontos, hogy bár ma már sokan csak a Pay-Per-Click azaz a PPC modellel kötik össze a SEM-el, ahol Google Ads, Vagy Microsoft Ads hirdetéseken keresztül vásárolnak kattintásokat, de a fogalom sokkal szélesebb magában tartalmazza a keresőoptimalizálást azaz a SEO-t.


1.1. Melyek a legnépszerűbb klasszikus keresőmotorok:


2. A keresőmarketing története


3. Miért fontos a keresőmarketing?

Képernyőkép a Google találati listájáról (SERP), ahol fizetett Google Ads, Organikus és AI Overview alapú találatok is megjelenhetnek. Ezek között kell a keresőmarketing segítségével is megjelennünk.

4. A keresőmarketing módszerei és mérőszámai

A keresőmarketing sikerének alapja, hogy tudjuk, hogy mit akarunk elérni, ismerjük a módszereket és a mérőszámokat és ezek alapján optimalizáljuk a weboldalt, a kampányokat és a felhasználói élményt. Ezek a tényezők együtt biztosítják, hogy a keresőkben ne csak láthatóvá váljon egy márka, hanem hosszú távon is fenntartható növekedést érjen el.

Az egyik legfontosabb módszer a kulcsszókutatás amely három alapvető lépésből áll. Először is meg kell győződni arról, hogy a weboldal technikailag indexelhető a kersőkben, vagyis a keresőmotorok robotjai könnyedén feltérképezhetik az oldal tartalmát.

Ha az oldal nincs indexelve, hiába a legjobb tartalom, vagy pöpec egy landingoldal az organikus találati listán nem fog megjelenni.

A következő lépés, hogy azonosítjuk és összegyűjtjük azokat a releváns kulcsszavakat, amelyek ténylegesen összhangban vannak a weboldal kínálatával és a felhasználók keresési szokásával.

A harmadik lépés a stratégiához kapcsolódó kulcsszavak hatékony integrálása az oldal tartalmába és/vagy a PPC keresőkampányokba (is), a cél a legtöbbször, hogy ne csak a látogatókat vonzunk, hanem konverziók (vásárlást, ajánlatkérést stb.) számát növeljük.

Mivel a keresés a legtöbb ügyfél számára az első kapcsolatfelvételi pont, ezért a keresési találatokban megjelenő információk (címek, leírások stb.), már közvetlenül befolyásolják a márkáról alkotott első benyomást, ezért kulcsfontosságúak márkaimázs (tehát a branding) szempontjából is, a szakirodalom ezt gyakran Search Perception Impact néven említi.

Fontos megvizsgálni a weboldal telítettségét (website saturation), amely azt mutatja meg, hogy a weboldal hány oldalát indexelték a keresőmotorok és a honlap népszerűségét, amelyet a backlinkeken, tehát azon, hogy hány más külső weboldal hivatkozik ránk és azoknak milyen a minősége.

A keresőmotorok rangsorolási algoritmusai még ma is tartalmaznak valamilyen formában linknépszerűségi faktort (tehát aktívan vizsgálják, hogy hány backlink található az adott URL-re). Éppen ezért a tartalomkészítés mellett, a linképítés a keresőmarketing egyik meghatározó eszköze, amely ha nem egy linkfarmról érkezik, ahol nagy a Spam score, akkor erősíti az oldal láthatóságát és hitelességét is.


4.1. Webanalitika:

A webanalitikai rendszerek (mint például a Google Analytics, Adobe Analytics, Matomo vagy a Mixpanel, stb.), amelyek a weboldal teljesítményének mérését teszik lehetővé.

Az analitikai eszközök skálája széles, fő funkciójuk, hogy képesek információkat adni a látogatók számáról, viselkedési mintáiról és a konverziókról. A konverziós adatok kiemelten fontosak, hiszen ezek mutatják meg, hogy a forgalom, hogyan alakul át valódi üzleti eredménnyé (vásárlássá, ajánlatkéréssé, feliratkozássá stb.).


4.2. Mobilbarát weboldal:

A keresőmarketingben (SEO-ban és PPC kampányok futtatása esetén is) alapvető fontosságú a mobilbarát kialakítás, hiszen ma már a legtöbb látogatás okoseszközökről (okostelefonról, tabletről) érkezik, ezért a legtöbb felhasználó az oldal mobil verziójával fog találkozni.

Ha nem könnyen használható az oldal, vagy nem tölt be lassan, azzal potenciális ügyfeleket fogunk elveszíteni és a konverziós arányunkat is rontja.

Mivel a felhasználók többsége ma már okostelefonról keres, a mobiloptimalizálás hiánya egyaránt komoly hátrányt jelent a felhasználói élményben és a keresőben való rangsorolásban is.


4.3. Fizetett hirdetések (Pay-Per-Click)


4.4. Hogyan alakítsunk ki PPC stratégiát?

0. Célok meghatározás: Ameddig nem tudjuk, hogy hol állunk, s hogy mit akarunk elérni nem tudunk semmilyen stratégiát alkotni, a nulladik lépésben ezt kell felmérnünk.

1. Kulcsszókutatás: Célunk, hogy megtaláljuk a releváns (de nem túl drága) kulcsszavakat, majd ezeket csoportokba rendezzük.

2. Hirdetésszöveg írás: A cél és a kiválasztott kulcsszavak alapján rövid figyelemfelkeltő hirdetést kell írnunk, amely tartalmazza az egyedi értékajánlatot és CTA-kat (Call-to-action) is.

3. Landing oldal optimalizálása: Nagyon fontos, hogy mobilbarát oldalra tereljük a forgalmat, ami gyorsan betöltődik és felhasználói élmény szempontjából könnyen kezelhető, egyértelmű, hogy mi az üzenet és hogyan tud konvertálni az érdeklődő. 

Érdemes a kiválasztott kulcsszavakat beleírni az adott landing oldalba, hogy ezzel is növeljük a relevanciát és csökkentsük a kattintási költségeket.

4. PPC kampányok beállítása: A meghatározott stratégia alapján be kell állítani a kampányokat, külön-külön a termékcsoportok vagy szolgáltatások köré.

5. PPC optimalizálás: Ehhez mindenképpen szaktudás kell, érdemes emiatt hirdetéskezeléssel megbízni egy keresőmarketing ügynökséget. Ide tartozik a licitstratégiák módosítása, a büdzsé elosztás módosítása, kulcsszavak és kampányok szüneteltetése és még nagyon sok haladóbb kampányoptimalizációs trükk is és a folyamatos A/B teszelés is.


4.5. Whois eszközök:

Külön meg kell említsük a Whois eszközöket, amelyekkel lekérdezhetőek a weboldalak tulajdonosi adatai, ezek nem csak technikai érdekességet nyújtanak, hogyan sok esetben kulcsfontosságú információt jelentenek egy üzleti döntésnél, de jogi szempontból is hasznosak lehetnek egy szerzői jogi vagy védjegyet érintő ügyek esetén.


5. Összefoglaló

A keresőmarketing a digitális marketing egyik alappillére, amely nélkül a vállalkozások nem tudják kihasználni a keresőmotorokban rejlő üzleti potenciált.

A keresőmarketing rövid idő alatt írt át mindent, amit a hirdetésekről gondoltunk. Az 1990-es évek első PPC próbálkozásaitól a Google AdWords (Google Ads) robbanásán át, a mai milliárdokat mozgató globális piacig csak egyetlen dolog maradt változatlan, az a képesség, hogy a megfelelő pillanatban szólítsuk meg a fogyasztót.

Egy professzionális keresőmarketing ügynökség feladata nemcsak az, hogy kattintásokat vásároljon, hanem hogy olyan stratégiát építsen fizetett és organikus eszközökkel, amely hosszútávú növekedéshez vezet.


Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK):

Miért nélkülönözhetetlen a keresőmarketing?

A keresőmarketing (SEM) az egyik leghatékonyabb online eszköz, mert pontosan akkor éri el a fogyasztókat, amikor a legnyitottabbak, amikor aktívan keresnek egy megoldás után. Legyen szó vásárlásról, információszerzésről, vagy szolgáltatás igénybevételétől a SEM biztosítja, hogy a vállalkozásod ne maradjon láthatatlan.

Megéri kisvállalkozásoknak keresőmarketinget alkalmazni?

Igen, mivel a SEO optimalizálást és a PPC hirdetéseket is akár már minimális költségekkel elkezdheted, illetve a keresőmarketing előnye, hogy láthatóak az eredmények, így pontosan látható mi az ami működik és mi az ami nem.

Mennyi idő után láthatóak az eredmények?

A PPC hirdetések azonnali láthatóságoz hoznak, az optimalizáláshoz azonban idő kell, legalább három hónapig minimum érdemes aktívan hirdetni, hogy megfelelő adat keletkezzen, amíg SEO esetében lehet, hogy fél vagy akár egy év is szükséges, amíg szignifikáns előrelépést elérjük.

A PRJR is biztosít keresőmarketing szolgáltatásokat?

Igen, mi is biztosítunk ilyen szolgáltatásokat, hirdetéskezelést, tartalomkészítést és tanácsadást is a témában. Többféle hirdetési rendszert ismertünk ki a szakmai utunk alatt a Google Ads hirdetésektől kezdve a kevésbé ismert SEM megoldásokon át.

Mi az a keresőmarketing?

A keresőmarketing (Search Engine Marketing) egy digitális stratégia, amelynek az a célja, hogy a weboldalak láthatóságát növelje a keresőmotorokon (Google, Bing, Yandex, Baidu, Yahoo Search stb.) találati oldalain azaz a SERP-en (Search Engine Result Page) és ezzel növeljük az adott website látogatottságát.